„Hukkunud Alpinisti hotelli“ kunstnikutööst

“Hukkunud Alpinisti hotelli” (1979) kunstnik oli Tõnu Virve ning kunstnik-dekoraator Priit Vaher. Virvele oli see alles teine täispikk linateos, kuid töö eest pärjati ta nii Nõukogude Eesti filmifestivali I preemia kui rahvusvahelise Trieste ulmefilmide festivali Hõbedase Asteroidiga.

Võttepaika “kus tsivilisatsioonihüvede kõrval leiduks ka midagi kosmilist, mõistatuslikku, lõpmatut” (“Lavastaja Grigori Kromanov”, lk 354) otsiti pikalt. Vennad Strugatskid määratlesid loo tegevuspaiga Alpidesse, kuid lootus Nõukogude võttegrupiga Šveitsi pääseda luhtus kiiresti. Lõpuks filmiti siseruumid üles Tallinnas ning välivõtted viidi Alatau kõrgmäestikku, mis asub Kasahstanis, pisut eemal pealinnast Almatõst.

““Hukkunud Alpinisti” hotelli” dekoratsioonide valmimisest räägitakse siiani legende. Tõnu Virve on naljatamisi väitnud, et “tänapäeval ehitatakse maju nii, nagu siis dekoratsioone,” ega välista, et ehitis võiks siiani leitav olla. “Luksusliku mägihotelli” välivõteteks sai Medeo baaslaagrist paari kilomeetri kaugusele paigaldatud nii vundament kui Eestist kohale veetud kuuselaudadest ja vineerist puitkarkass.

"Kogu külarahvas käis seda pildistamas ja nimetas mustaks majaks. See oli peaaegu valmis, ainult soojusta! Minu teada peaks see maja praegugi seal üleval olema, sest kohalik mägikaitse ostis selle ära, ehitas sinna mägivaatluskeskuse."

- Tõnu Virve

Kunstnikutöö vaates olid esmatähtsad aga kahtlemata interjöörid. Tänu seninägematule eelarvele, mis algselt plaanitust veel kaks korda suuremaks paisus, sai kunstnik fantaasial vabalt voolata lasta. Kadrioru “Dünamo” tennisehalli püstitati sisevõtete tarvis neljakorruseline kompleks, mida võib pidada üheks Eesti filmiloo kõigi aegade kallimaks dekoratsiooniks (Ala 2009Ruus 2009). Kui ehitamine võttis kolm ja pool kuud, siis filmida tuli sisevõtted ühe kuuga ja lõplikult valmis kogu dekoratsioon alles päev enne võtete lõppu. Hotellitubade akendest paistvad mäed tehti puitkarkassidest, kotiriidest ja hõbepaberist, räästas rippuvad jääpurikad puhuti valmis tehases “Tarbeklaas”, sisehoovi lumi aga valmis tutvuste kaudu hangitud ja tollal eriliselt defitsiitsest kaubast: meditsiinilisest vatist ja sellele raputatud paarist tonnist soolast.

image1Režissöör Grigori Kromanov ja peaosatäitja Uldis Pucitis võttepaigas. Foto: Viktor MentunenOlulisel kohal on siseruumidesse paigutatud kunstiteosed, mille hulgas leidub avangardset Eesti kujutavat kunsti - Ando Keskküla ja Andres Toltsi maalid, Kaarel Kurismaa skulptuur, Tõnis Vindi ja Vello Vinni graafika, aga ka tarbekunsti. Samuti märkab tähelepanelik seintel rahvusvahelisi popmuusika iidolite fotosuurendusi, mille algmaterjal pärines Jaak Joalalt (Virve 2012). Sellist teadlikku võtet on Virve ise nimetanud salasõnumiks suletud maailmast (Kerge 2009) ja avaldanud kahetsust, et filmi muusikas nende looming viitamist ei leidnud (Virve 2012). Kohe peaukse juures on aga suurendatud foto mäest, mis oli hiljuti avaldatud ajakirjas National Geographic. Mägi ise asub Aafrikas ning Hollywoodi esimestes tulnukafilmides kujutati seda salastatud paigana, kuhu maavälised külalised maandusid.

Kui režissööri algses nägemuses pidi tegevus toimuma alpimajakeses, mis kõlas kokku ka Strugatskite visiooniga, siis Tõnu Virve ja operaator Jüri Sillart kirjeldasid loo sisu ja tulnukate teemat enam omadussõnadega “hi-tech” ja “hüperrealism” (Kaadris). See peegeldub selgelt ka hotelli siseruumides. Kokku sai hotelli välis- ja siseilmest üks küllalt eklektiline kompleks, mida kriitik Margus Haav on kirjeldanud nii: “Kui hotell oma ülepakutud puitfassaadi ja ehistorniga meenutas seitsmekümnendate aastate futuristlike elementidega püstirikka kalurikolhoosi saun-klubi, siis siseinterjöör paistis silma erilise modernse elegantsuse poolest.”. Virr-varri, mis omal moel kujundas vaatajate arusaama mittenõukogude maailmast, lisavad olulise kihistuse ka kostüümid. Need lõi hilisem moelavade tippnimi Slava Zaitsev koos tollase Moemaja kunstniku Ell-Maaja Randkülaga (kuula intervjuud).

Aruteluküsimused

  1. Miks leiab “Hukkunud Alpinisti hotelli” lugu aset eraldatud hotellis lumiste mägede vahel? Kas oled näinud mõnda teist filmi, mille tegevus toimub sarnases keskkonnas? Kas kõrgmägesid võiks kujutada ka teises võtmes? Illustreeri väiteid vastavate fotodega.
  2. Kas vastandus inimene - mitteinimene avaldub ka filmi kujunduses? Kui väitega nõustud, too näiteid.
  3. Vaata ringi ruumis, kus hetkel viibid, või oma toas. Kui see oleks filmi võttepaik, siis milline tegelane selles elaks ja tegutseks? Mida vahendaks tema kohta ruumi arhitektuur, mööbel, kujunduselemendid?
Lisakirjandust
  • ”Hukkunud Alpinisti” hotell” (1995). Rmt: Lavastaja Grigori Kromanov.(1995) [Koost. I. Veisaitė-Kromanova]. Tallinn: Eesti Raamat, lk 354.
  • Ala, J. (2009). Tõnu Virve salasõnum suletud maailmast [intervjuu]. Postimees, 14.nov.
  • Ruus, J. (2009). Tsirkus alati jääb. Eesti Ekspress: Areen, 18. juuni.
infoVaata seda lehte tahvlis või lauaarvutis, siis saad lahendada ka põnevaid ülesandeid.