Hetland, Tim (ed.) 2017. Teaching Literature with Digital Technology. Boston, New York: Bedford/St. Martin’s. Debora Stefani, 187-198.
Kuidas kirjandusklassikast saab meem, paroodia või YouTube’I video? Kuidas muutub teksti tähendus selles protsessis?
Ka kandlemuusikast saab luua kaasaegse remiksi.
Eelmises osas nägime, kui keerukas ja kirev on „Kevade“ transmeedialine maailm. Transmeedialiste maailmade juures on hea see, et neisse võib oma panuse anda igaüks. Ka sinul on võimalus kasutada oma loovust ning luua „Kevadest“ päris enda versioon.
Lugemiseks, kirjutamiseks ja kunstiliste tekstide analüüsimiseks vajalikke oskusi on võimalik arendada mujalgi kui koolis. Kirjandust ja filme võib nautida väga erineval viisil: alates lihtsalt raamatute lugemisest ja filmide vaatamisest ning lõpetades mash-up’ide, taskuhäälingute, paroodiate ja meemide loomisega. Traditsioonilisest meediatarbijast on saanud „tootev tarbija“ (ingl. k prosumer) või kaaslooja, kes tõlgendab ja muudab juba olemasolevaid tekste ning jagab oma loomingut internetis. Kuigi tootvat tarbimist võib vaadelda kui täiesti omaette kunstivormi, aitab see ka eri tekstidel oma ajakohasust säilitada ja meie aktiivses mälus püsida.
Siin on mõned kasulikud nõuanded, kuidas luua kohandusi ja paroodiaid eri meediumites: helis, videos, pildis ja sotsiaalmeedias. Vali üks vorming (või mitu), sukeldu meie Kevade filmimaterjalide arhiivi ja asu meisterdama!
Animatsiooni žanrit kasutatakse laialdaselt lisaks meelelahutusele ka hariduses. Näiteks kasutavad paljud populaarsed TED-Ed tunnid animatsioone, et muuta videod kaasahaaravamaks ja arusaadavamaks. Võid animeerida mõned stseenid Lutsu romaanist, mis filmi ei jõudnud, või luua midagi täiesti uut: näiteks pakkuda loole uue lõpplahenduse.
3-5 tundi
Hetland, Tim (ed.) 2017. Teaching Literature with Digital Technology. Boston, New York: Bedford/St. Martin’s. Debora Stefani, 187-198.
Tee käepärane infograafik, et visualiseerida kõige huvitavamad faktid „Kevade“ kohta. Võid seda formaati kasutada analüüsi tulemuste näitamiseks või lihtsalt romaani ja filmi reklaamimiseks oma sõpradele.
2–3 tundi
Allikas: Gabriela Rodríguez Bissio, Cecilia Fernández Pena, Natalia Correa
Gabriela Rodríguez Bissio, Cecilia Fernández Pena, Natalia Correa http://transmedialiteracy.upf.edu/en/didactic-card/looking-hidden-character
Mash-up’is on mitu juba olemasolevat videot üheks uueks kokku pandud. See võimaldab kõrvutada eri allikaist pärit materjale ning neid seeläbi värske pilguga vaadata. Tavaliselt pole esialgsed videod omavahel üldse seotud, nii et tulemus võib olla väga naljakas või mõtlemapanev. Mash-up’i žanreid on palju erinevaid: muusikavideod, poliitilised videod, treilerid, supercut’id ja veel mitmed. Kusjuures seda vormingut ei kasuta mitte ainult tootvad tarbijad, vaid seda tehakse ka professionaalses filmitööstuses.
2-4 tundi
Meeme lehitsedes võib küll viita terve igaviku, aga need ei pea olema ainult naljakad (ja vahel rumalad), vaid võivad olla ka mõtlemapanevad. Püüa näidata „Kevade“ aktuaalsust oma kirjandusest inspireeritud meemidega.
alla 1 tunni
Raine Koskimaa. University of Jyväskylä (Finland). http://transmedialiteracy.upf.edu/en/didactic-card/memes-and-gifs-commentary
Kirjuta postitus või lühike ajaleheartikkel mõnel päevakajalisel teemal, kasutades „Kevadet“ oma tekstis „koodina“, nagu seda tegid näiteks Andrus Kivirähk ja Tarmo Tanilas. Võid ka otsustada joonistada mõnd aktuaalset teemat lahkava karikatuuri, nagu seda tegi Ave Taavet Eesti Päevalehes.
1–2 tundi
Kuidas oleks „Kevade“ räppversiooniga? Võid kirjutada julge paroodia, mõelda loole teistsuguse lõpu või korraldada raamatutegelaste vahelise räpivõistluse.
1-2 tundi
Videod, kus inimesed reageerivad filmidele, telesaadetele ja muusikavideotele, on saanud väga populaarseks. Võib arvata, et sa oled mõnda (või paljusid) neist Youtube’is või mõnel muul sotsiaalmeediaplatvormil näinud, nii et oskad ka „Kevadest“ ühe teha. Võib-olla püstitab su video olulisi küsimusi või motiveerib teisi seda ajatut klassikat vaatama.
2-5 tundi
Remiksimine tähendab mingi meediaklipi ümbertegemist mingite elementide lisamise, eemaldamise või muutmise teel. See on sarnane sämplimisega, mis tähendab mingi helisalvestise taaskasutamist teises teoses. Mash-up lõimib seevastu mitmed juba olemasolevad laulud ühte uude. Kuigi kirjandi kirjutamisel arvataks sellised tehnikad plagiaadiks, on need popkultuuris äärmiselt levinud. Me võime remikse kuulda tantsuklubides, imetleda remiksitud kujutavat kunsti või vaadata lausa remiksfilme. Teeme nüüd mõned „Kevadel“ põhinevad remiksid!
2-3 tundi
Tänapäeval on kirjandustekste kohandatud igasuguste meediumite jaoks, alustades graafilistest romaanidest ja lõpetades videomängudega, ning sotsiaalmeedia ei ole erand. Kuulsate lugude ümberjutustamine sotsiaalmeedia kaudu võib olla lõbus ja pakkuda lahedaid tulemusi. Võid selle ülesande siduda valekontode tegemise ülesandega.
1–2 tundi
Jaga oma mõtteid Oskar Lutsu „Kevade“ kohta uues taskuhäälingus (ingl. k podcast). Sa võid romaanile või filmile oma tõlgenduse välja pakkuda, neid üksikasjalikult lahata, oma muljeid jagada või sõbraga nende üle arutada.
2-5 tundi
Hetland, Tim (ed.) 2017. Teaching Literature with Digital Technology. Boston, New York: Bedford/St. Martin’s. Liberty Kohn, 237-240
Milliseid meeme jagaks Facebookis Lible ja kuidas näeks välja Tootsi profiil Tinderis? Väljamõeldud tegelastele valekasutajate tegemine võib tunduda pelgalt meelelahutuslik tegevus, ometi nõuab see väga head materjalitundmist. Teeme profiili neile, kellel seda kunagi olnud pole.
alla 1 tunni